05/05/2020 Här är några av företagen som hjälper vården under coronapandemin

Stängda gränser, importstopp och ökat antal sjuka. Coronakrisen har lett till en brist av förbrukningsmaterial, personal och andra resurser inom vården. Då tar några svenska bolag initiativet att snabbt hjälpa till. Här är deras historier:

En lördagskväll i mars satt Tobias Johnsson, filialchef på Beijer Byggmaterial i Västerås och kollade på TV. Plötsligt fick han en nyhetsnotis i mobilen om bristen på förbrukningsmaterial inom vården. Beijer säljer skyddsutrustning så som handskar och andningsmasker, så Tobias slog igång datorn för att kolla vad de hade på lager. Samma kväll hoppade han in i bilen, åkte in till jobbet och tömde hyllorna.

“När man har möjlighet att ställa upp tycker jag att man ska göra det,” säger Tobias.

Han ringde sedan en bekant som jobbar på intensiven och frågade om han fick komma och lämna materialet. Sent samma lördagskväll levererar han skyddsutrustningen via akutmottagningen, något som mottogs med öppna armar av personalen på intensivvårdsavdelningen som bekräftat att de har svårt att få tag på material.

Följande dagar valde många Beijer-anläggningar att göra som Tobias. De tömde sina lager och åkte till sina lokala sjukhus.

“De inom vården har tuffa förutsättningar som det är. Då kände vi, att här kan vi göra en insats,” säger Tobias.

Beijer skänkte tusentals handskar och masker i hela Sverige. Deras handlingar inspirerade även branschkollegor att göra detsamma, vilket resulterade i att ännu mer material kunde levereras till vården.

“Vi behöver lite mer solidaritet i samhället,” säger Tobias. “Det är underskattat att vara schysst.”

“Jag har alltid tjatat på ungarna i alla år att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Jag hade varit väldigt tacksam om man hade fått hjälp när man står utan grejer,” fortsätter han.

Två andra bolag som stred till handling direkt är 3DVerkstan och Nordentic, som båda jobbar med att 3D-printa produkter. Patrik Rosén på 3DVerkstan berättar för oss hur Facebookgruppen Sjukvårdshjälpen kontaktade dem i början av pandemin och frågade om man kunde 3D-printa visir. De hoppade genast på initiativet.  Samma vecka, natten mellan fredag och lördag, hade de kommit fram till en design.

“Vi satt alla på våra egna stolar här hemma..och designade för fullt,” berättar Patrik. På lördagen satte de igång produktionen, och på måndagen hade de mellan 300-400 visir färdiga.

Det var då bolaget insåg att de inte fick leverera visiren till vården. Kraven från Arbetsmiljöverket kräver att allt material ska vara CE-märkt. Men vad som såg ut som ett omöjligt hinder ändrades snabbt. På grund av rådande situation, och tack vare all press kring 3DVerkstans inititativ, valde Arbetsmiljöverket att göra ett undantag. Något som kom som en lättnad för vården.

“Vi får fortfarande än idag mejl från … hela världen i stort sett,” säger Patrik. “Både från folk som har printers och tackar för designen, och även bilder från sjukhus och läkare i alla de här länderna som har [visiren] på sig och säger ‘tack så mycket.’”

Totalt har 3DVerkstan printat och levererat mellan 2000 till 3000 visir till vården. Idag har projektet flyttats till Stockholm Makerspace, en ideell verkstad, och 3DVerkstan har återgått till sin dagliga verksamhet.

Även Patrik nämner vikten av att bolag vänder sig till sina lokala vårdinrättningar, och frågar om de har behov av material som bolag har eller kan producera. “Det är en typ av ansvar man har. Visst ska de som kan [hjälpa] göra det man kan.”

Filip Truedsson, VD på Nordentic, ett bolag som driver dentallabb i Skandinavien, håller med. “Du behöver inte vara läkare för att hjälpa till i vårdkriser.”

Bolaget har tillsammans med samarbetspartners 3D-printat och levererat runt 5000 visir och ett antal spatlar, berättar Filip. Även där tog bolaget snabba beslut när de fick höra om vårdens brist på sjukvårdsmaterial. Filip fick ett samtal och förfrågan om ca 2000 visir från Ystad lasarett en torsdag, och efter det började printrarna gå varma.

“Vi jobbade nästan dygnet runt den helgen,” säger han. “Vi levererade 200 visir på måndagen.”

“Funkar inte samhället och sjukvården, då fungerar inte vår business heller. Vi hjälper samhället här, så hjälper vi indirekt vår business också.”

Filip lyfter även fördelen med att kunna vara flexibel, samarbeta och lösa problem direkt. Han berättar om hur deras vice VD, Johnny Tekin, snabbt tog kontakt med andra leverantörer som kunde producera visir i högre takt med hjälp av andra metoder.

“Det är olika världar. Den entreprenöriella är van vid att fixa saker … nu. Inte om en kvart eller om en månad eller om ett halvår. Det har inte sjukvården på samma sätt,” säger Filip. “Hur kan en vice VD med ett stort bolag få fram 5000 visir på några dagar, när sjukvården själva inte kunde det? Men det behöver inte funderas på, det är bara att göra det som behöver göras, så det gjorde vi.”

Även Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige, håller med om vikten av att bolagen hjälper till i tider som dessa.

“Man förstår vilket globalt samhälle vi lever i och hur beroende vi är av varandra, säger Per. “Vi kände att det var viktigt att göra vad vi kunde.”

Bolaget erbjuder ca 300 bilar för bland annat hembesök hos patienter och transport av sjukvårdsmaterial och personal. Det är ett initiativ som implementerats på Volvo Cars över hela världen, berättar Per. Företaget har även hjälpt till att producera skyddsvisir, medverkat i regeringens initiativ Hack the Crisis samt samarbetar med ideella organisationer så som WeFightCovid.org och Röda Korset. Att Volvo Cars, vars varumärke är synonymt med säkerhet, skulle bidra med bilar för att säkra transporter, var en självklarhet, säger Per. 

“Vi står för säkerhet och hållbarhet. Att erbjuda säkra transporter och hjälpa till i samhället på ett hållbart sätt är mitt i prick för vad vi står för och jobbar för dag och natt. Det kändes viktigt att göra vad vi kunde.”

Listan på bolag som hjälper till kan göras lång. Pressbyrån, Nordic Choice, Ambea, Ahlsell och Blekinge Tekniska Högskola är ytterligare exempel på bolag och institut som bidrar till att stödja vården under Coronapandemin. Pressbyrån bjuder på gratis fika till alla anställda inom sjukvården. Hotellkedjan Nordic Choice har drabbats hårt av krisen och varslat 4500 anställda i Sverige. De har i samarbete med omsorgsföretaget Attendo rekryterat varslade medarbetare för att hjälpa till med städ och matlagning inom vården.

Omsorgsföretaget Ambea har ingått samarbete med flygbolaget SAS samt hotell- och restaurangkedjor. De utbildar och rekryterar bolagens personal till vårdgivare för att stödja vård och omsorg.

Det är en tung tid för samhället och många bolag just nu. Men dessa företag och deras intitiativ bygger hopp, inspirerar och visar på vikten av att samarbeta.

Precuris AB är en erfaren vårdutvecklare. Vi har flera års erfarenhet av att arbeta som konsult inom sjukvård och har bland annat jobbat med projektledning för Nya Karolinska Universitetssjukhuset, Capio S:t Göran, Stockholms Läns Landsting och Aleris.

Läs mer om våra case här. 

Intresserad?